Aan het eind van het schooljaar nemen we afscheid van elkaar. Dat roept emoties op. Verlies om wat was. Twijfel of uitziend naar wat komt. Hoe hou je dat vol? Bij dit soort momenten passen verhalen waarin wordt teruggekeken maar ook een rite de passage met bemoedigende woorden. In deze lessenserie is aandacht voor speciale overgangen van groep 2 naar groep 3 en van de basis- naar de middelbare school. Ook Hemelvaart is een soort gelijk iets; een tussentijd tussen dat wat was en het nieuwe dat zal komen.
Aan het eind van het schooljaar nemen we afscheid van elkaar. Dat roept emoties op. Verlies om wat was. Twijfel of uitziend naar wat komt. Bij dit soort momenten passen verhalen en rites de passage. In deze lessenserie is aandacht voor speciale overgangen van groep 2 naar groep 3 en van de basis- naar de mid-delbare school. Ook Hemelvaart is een soort gelijk iets; een tussentijd tussen dat wat was en het nieuwe dat zal komen.
Voor jonge kinderen kan de overgang van groep 2 naar groep 3 als een spannende stap voelen. Het roept verschillende gevoelens op. Met de leerlingen denk je na over verwachtingen en angst voor het onbekende. Een les met een ritueel waarbij de overgang naar een volgende groep een plaats krijgt. In de herhaling horen de leerlingen het verhaal overJezus die zijn leerlingen eropuit stuurt. Wat zijn hun angsten en verwachtingen?
De leerlingen maken kennis met het verhaal van Hemelvaart. Jezus zegt tegen zijn vrienden dat hij ze niet alleen laat, maar hij is niet meer zichtbaar voor hen. Waar moeten ze op wachten, en wat doen ze in de tussentijd? Wachten en vertrouwen. Dat is nogal een opgave als je twijfelt. Hoe weet je of iemand betrouwbaar is?
Gaat chronisch ziek zijn ooit voorbij? Samen ontdekken de leerlingen waar ze de kracht vandaan kunnen halen om het vol te houden. Kunstenares Frida Kahlo had iets bedacht om het ziek zijn vol te houden.
Ook luisteren de leerlingen naar een verhaal over Jezus die iemand geneest. Tot slot maken de leerlingen een levenslijn waarin de leuke en minder leuke momenten in hun leven in kaart wordt gebracht.
Op de top van de Olijfberg nemen de vrienden afscheid van Jezus. De berg staat in dit verhaal over Hemelvaart symbool voor de tijd tussen Pasen en Pinksteren. De leerlingen gaan onderzoeken of ze zelf zo’n zogenaamde ‘tussentijd’ wel eens hebben meegemaakt. In de verdieping leren de leerlingen waarom juist een wolk in het verhaal van Hemelvaart een grote rol speelt.
Bij de overstap van het basisonderwijs naar het middelbaar onderwijs ervaren leerlingen wat ‘tussentijd’ is. Ze nemen afscheid van het oude bekende en maken een brug naar het onbekende nieuwe. In de verdiepende les wordt gekeken naar de Israëlieten aan de oever van Jordaan vlak voordat ze het Beloofde Land in gaan.
Een les over de zuiverende kracht van het goddelijke water uit Ganges: over het schoonmaken van je binnenkant en het betreden van een mystieke tussentijd. Leerlingen denken na over dingen binnen in henzelf waarvan ze afscheid willen nemen, en worden uitgenodigd om dit mee te geven aan het water. In een volgende les kan vanuit het voor hindoes zuiverende water uit de Ganges, een verbinding naar reinigingsrituelen uit andere tradities gelegd worden.