Geheimen, kinderen hebben ze, delen ze, dragen ze als iets kostbaars of juist als een last met zich mee. In deze lessenserie worden geheimen onderzocht en verkend. Sommige van deze geheimen zijn te ontrafelen en andere geheimen blijven, hoe je ze ook bekijkt, ongrijpbaar. In de lessen gaat het o.a. over een geheim waar je groot van wordt, het geheim van vriendschap, van het groeien en ook wordt gezocht naar (het geheim van) God en Jezus. Heldere verhalen en uitnodigende werkvormen voor onder-, midden- en bovenbouw zijn de ingrediënten waarmee het geheim al dan niet aan het licht komt.
Aan de hand van een prentenboek met een oosterse sfeer verkennen de leerlingen het geheim van lichamelijke en geestelijke groei.
Wie is God? Waar is God? Is God een geheim? Hoe kun je God zien? Waarom geloven mensen in God?
Welke woorden horen er bij God en passen die woorden ook bij de leerlingen (en bij onszelf)? Wanneer praten we over God en wanneer 'halen we God erbij'? Praten leerlingen over deze vragen?
Hoe werd Jezus gezien in de tijd da thij leefde en wat is het geheim dat meer dan 2000 jaar later nog steeds mensen hem volgen? Deze les gaat onder andere over deze vragen en biedt leerlingen de gelegenheid ook na te denken over hoe zij zelf tegenover Jezus en zijn betekenis staan.
De vriendschap van David en Jonatan wordt op de proef gesteld. Wanneer het niet meer veilig is om bij elkaar in de buurt te zijn, blijkt hoe bijzonder hun vriendschap is.
De gelijkenis van het zaad staat in deze les centraal: het geheim van groeien, soms verborgen en tegen de verdrukking in. Een verhaal van verwondering en hoop.
Het paasverhaal vertelt van het lege graf en de opstanding van Jezus...
Een mysterie, een geheim. Is het te verklaren?
Wie is er niet op zoek naar het geheim van geluk? Maar waar is die schat te vinden...
Siddharta Gautama gaat op zoek naar antwoord op het lijden van de wereld. Hij beseft dat mensen lijden door ontevredenheid en ontdekt het geheim van geluk.