Vreugde en blijdschap zijn de centrale woorden in deze lessenserie. In iedere les valt veel te ervaren en te leren en steeds staat een ander aspect van vreugde en blijdschap centraal. Via uitdagende en verrassende werkvormen worden verbindingen met het leven van de leerlingen gelegd. Naast lessen vanuit bekende verhalen (zoals het verhaal over koning David die door de straten van Jeruzalem danst of de blijdschap van de vader in het verhaal van de verloren zoon) is er ook een les waarin een vreugdelied van Jesaja het uitgangspunt is.
Een les aan de hand van een prentenboek over een egel en zijn ei: over het wonder van nieuw leven en de kracht van (blijven) geloven in je dromen. Binnen- en buitenkant, nieuw leven en geloven in je (eigen) mogelijkheden en dromen staat centraal in deze les.
Een les over omzien naar elkaar en daar waar 'het leven' een woestijn dreigt te worden of te zijn, een ommekeer tot stand brengen of zien dat een ommekeer zal volgen als je je aan Gods wetten (regels/adviezen) houdt: Jij kan het goede brengen en vreugde geven...
Het is feest. David laat de gouden kist naar Jeruzalem brengen. Hij danst. Dans je mee?
Een les over de gelijkenis van de verloren zoon. Een verhaal waarin wordt verloren en wordt (terug)gevonden. Een verhaal waarin je echt mag thuiskomen, over delen en vieren van (onvoorwaardelijke) liefde.
De vreugde van het terugvinden of teruggevonden worden! Een les over het verhaal van de herder die een schaap kwijt was.
Een les over de kunst van het vertrouwen en de vreugde die je kunt voelen, als je (weer) durft te vertrouwen. Aan de hand van het verhaal van de storm op het meer wordt o.a. aandacht besteed aan de binnen- en buitenwereld van leerlingen en de gevoelens die daarbij komen kijken.
Pinksteren is het feest van de heilige geest en voor velen een moeilijk 'on(be)grijpbaar' feest. Het doet een sterk beroep op onze verbeelding en beelden kunnen ons helpen het pinkstergebeuren te verstaan. In deze les staat het symbool vuur centraal staat, met nadruk op vuur in de betekenis van enthousiasme.
Een les voor kleuters over Pinksteren, waarin het symbool vuur centraal staat.
De vreugde van het terugvinden of teruggevonden worden! Een les over het verhaal van de herder die een schaap kwijt was.
Aan de hand van het verhaal van de storm op het meer denken leerlingen na over wat het weer buiten met hen doet en wat voor weer zijn van binnen voelen.
Een les over de gelijkenis van de verloren zoon. Een verhaal waarin wordt verloren en wordt (terug)gevonden. Een verhaal waarin je echt mag thuiskomen, over delen en vieren van (onvoorwaardelijke) liefde. Waarin een 'welkom thuis feest' wordt georganiseerd omdat je echt mag thuiskomen.
Het is feest omdat de Ark weer naar Jeruzalem komt. David danst van vreugde. Hij laat zien dat bij God iedereen zichzelf mag zijn.