Jaarplan 2 - voor 2 lessen per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Het thuisgevoel wordt grotendeels bepaald met wie je bent. Bij wie voel je, je veilig? Hoe gastvrij kun je anderen ontvangen? De leerlingen ontdekken dat bij iedereen het woord ‘thuis’ een iets andere betekenis heeft. Ze verdiepen zich in mensen die bewust of noodgedwongen een ander thuis moeten zoeken.
Een les over vriendschap. De leerlingen worden uitgenodigd om na te denken over wat 'je thuis voelen' is. Is thuis waar je bent of met wie je bent?
VERDIEPING
In een volgende les verkennen de leerlingen kleuren, materialen, gevoelens en personen die horen bij ‘thuis’. En verplaatsen zich in kinderen die geen (t)huis hebben.
Martha en Maria zijn twee heel verschillende vrouwen. Toch hebben ze hetzelfde doel: Jezus zich thuis laten voelen. Een les over iemand welkom heten en je thuis voelen bij iemand anders.
Wat jij voor een ander doet – daar heeft iedereen plezier van! Aan de hand van een filmpje over een lege broodtrommel ervaren de leerlingen wat het kan betekenen om je thuis te voelen bij anderen. En ze onderzoeken het verhaal over het Koninkrijk van God uit Matteüs 25.
VERDIEPING
In een verdiepende les kan met de leerlingen het ‘belangeloos iets voor een ander doen’ uitwerken aan de hand van een filmpje over jassen voor daklozen.
Abram voelt zich niet langer thuis bij de goden van zijn land. Hij gaat op reis en vertrouwt erop dat die ene God waarin hij gelooft ervoor zal zorgen dat hij een nieuw thuis vindt.
VERDIEPING
In een volgende verdiepingsles wordt aan de hand van het boek 'Thuis' van Mark Jansen aandacht besteed aan dingen loslaten en je opnieuw hechten.
Abram komt in een vreemd land terecht, reizend naar het land dat God voor hem in gedachten heeft. Hoe vindt hij er een thuis?
VERDIEPING
In de verdiepingsles onderzoeken de leerlingen verschillende godshuizen en ontwerpen ze hun eigen versie.
Een les bij gelijknamig prentenboek. De moeder van Pomme vlucht uit Afrika, maar ontvangt liefde van de vader van Pomme. En Pomme wordt geboren. In dit boek is de appel het symbool voor een nieuw begin.
VERDIEPING
Het tweede deel van de les gaat over het verhaal van Adam en Eva die na het delen van een appel de tuin van Eden moeten verlaten, op zoek naar een nieuw begin.
De mezoeza hangt vaak aan de deurpost van een joods huis. Welke waarde heeft dat? De leerlingen maken kennis met dit joodse voorwerp en onderzoeken wat bij hén thuis van waarde en belang is.