Jaarplan 3 - voor 2 lessen per week
Periode: herfst / kerst
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Hoop is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen: het ligt dan ook heel dicht bij de begrippen geloof en vertrouwen. Hoop gaat over perspectief: een kansrijke, rechtvaardige, gelukkige toekomst. Verlangend vooruitkijken naar morgen en later. In dit thema worden leerlingen meegenomen via verschillende manieren die hoop geven. Het thema eindigt met het hoopvolle verhaal van de geboorte van Jezus: perspectief, een toekomst voor iedereen!
Niemand wil graag in de woestijn zijn, toch? Maar soms belanden mensen in de woestijn. Ze zoeken de stilte of ze moeten er doorheen. En dan gebeuren er soms wonderlijke dingen. In deze les maken de leerlingen kennis met een aantal woestijnverhalen.
VERDIEPING
In de verdieping onderzoeken de leerlingen de feesten en gebruiken (rituelen) die bij de hoofdpersonen, verhalen en godsdiensten uit de vorige les(sen) horen.
Twee goden dienen, waarom niet? Koning Achab ziet het probleem niet zo, maar Elia weet het zeker: hij móet gaan kiezen!
De leerlingen gaan ontdekken wat dat betekent, en ook hoe zij dit terug kunnen zien in hun eigen leefomgeving. Welke keuzes zijn voor hen belangrijk als het gaat om duurzaamheid en aandacht voor het milieu/klimaat?
VERDIEPING
In een volgende les stappen de leerlingen in de voetsporen van uitvinder Boyan Slat en ontwerpen ook een machine die de wereld gezonder kan maken.
Maarten Luther, die als jongen arm was, ontdekte dat het bij God niet om het uiterlijk maar om het innerlijk gaat. Door te luisteren naar een verhaal uit de Bijbel denken de leerlingen na over wat belangrijker is.
VERDIEPING
In de volgende les wordt er dieper ingegaan op de tijd waarin Maarten Luther leefde. Hij timmerde stellingen aan de deur van de kerk waarover hij wilde praten. Wat zouden de leerlingen in onze tijd op de deur willen timmeren?
Respect, heb je dat nodig en waar vind je dat dan? Misschien wel daar waar mensen proberen de wereld een beetje mooier en lichter te maken. Een les bij de jaarlijkse Week van Respect.
VERDIEPING
In een volgende les kan de tweede verwerking worden gedaan. De leerlingen schrijven een ‘spoken word’ over hoe zij de wereld een beetje lichter en mooier willen maken. En wat ze daarvoor willen doen!
Wanneer hoor je de stem van God? In prachtige klanken of muziek of juist in de stilte? Misschien horen ze wel bij elkaar, de stilte en de muziek. Pas als het stil is, kun je in de muziek die de stilte breekt Gods stem horen en verstaan.
VERDIEPING
Voor deze les zijn 2 lijnen uitgewerkt. In de herhaling kan de tweede lijn gekozen worden, waarin de leerlingen bij zichzelf onderzoeken welke muziek hen inspireert en welke voorstelling ze daarbij hebben. En ze bekijken een schilderij van Elia op de berg Horeb.
Deze les verkent hoe het eeuwenoude kerstverhaal vandaag symbool staat voor hoop en vrede. De leerlingen onderzoeken de betekenis daarvan in hun eigen leven en leren hoe zij zelf hoop verspreiden.
VERDIEPING
In een verdiepende les kijken de leerlingen naar kersttoespraken van leiders en schrijven zij hun eigen hoopvolle wens voor de wereld.