Jaarplan 2 - voor 1 les per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: een keer per week
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen: het ligt dan ook heel dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in (de goede intenties van) de ander. Vertrouwen hebben in het leven, en de toekomst biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend.
Wanneer leerlingen zichzelf presenteren ontdekken ze dat je op verschillende manieren kunt kijken naar zelfverzekerd zijn. Niet alles wat je doet hoeft te lukken. Plezier mag een rol spelen. In de verdieping wordt nagedacht over Bijbelse figuren die een taak krijgen maar daar liever voor weg lopen. Hoe kan God of je geloof helpen bij meer zelfverzekerd te zijn?
Als God Mozes roept om zijn volk te gaan bevrijden, zegt Mozes nee, nee en nog eens nee! De leerlingen onderzoeken in deze les waarom Mozes/Moesa weigert en wat er voor nodig is om toch aan de slag te gaan. Mozes staat op en hij handelt, ook al vindt hij het een moeilijke opdracht.
Jona krijgt een belangrijke opdracht; hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans...
Enthousiast en vol vertrouwen uitkijken naar een fijne gebeurtenis, daar heeft iedereen wel ervaringen mee. Wat als het anders gaat dan je verwacht? Hoe hou je dan vertrouwen? Een les over Palmpasen bij het verhaal ‘Een koning op een ezeltje’.
Jezus breekt het brood en kijkt zijn vrienden aan. Hij geeft hun een beker met wijn en zegt: ‘Blijf dit doen en denk aan mij, tot Gods nieuwe wereld komt.’ Is dit een gemakkelijke of juist een hele moeilijke opdracht? Een les over de christelijke traditie van het avondmaal.
Elk jaar is het op 23 april groot feest in Turkije. Het is dan Çocuk Bayrami: Kinderdag! Een dag vol plezier. Wat zouden de leerlingen doen als er een Kinderdag in Nederland was?