Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: herfst / kerst
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Licht maakt alles ‘lichter’. In deze lessen zoeken we naar lichtpuntjes in het leven en kijken we welke rol grote lichtfeesten binnen verschillende religies spelen. De leerlingen ontdekken dat bijna alle wereldreligies, een lichtfeest vieren. Zo leven we samen toe naar Kerstmis.
Een les over de manier waarop religie licht kan geven aan mensen. Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Een les over de manier waarop religie licht kan geven aan mensen. Deze les is nog in ontwikkeling.
De leerlingen gaan op zoek naar het licht in zichzelf en naar hoe zij een licht voor een ander kunnen zijn. Ze doen dit door middel van rollenspel en een tekenopdracht. Uiteindelijk wordt het licht in de klas steeds groter. Een les over advent.
Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Deze les is nog in ontwikkeling.
Mensen verheugen zich op feesten en vieren die het liefst thuis, die iedereen die hen dierbaar is. Ook de harpspeler in het verhaal wil thuis zijn met Kerstmis.
Een opvallende ster wijst de drie koningen de weg naar een bijzonder kind, symbool van hoop en verlangen naar een nieuw begin. Wat geeft ons hoop en perspectief bij een nieuw begin?
VERDIEPING
In de volgende les bespreken de leerlingen nogmaals verschillende symbolen die staan voor hoop. En maken de leerlingen vervolgens een eigen symbool.
In deze periode valt het belangrijkste hindoefeest: het Divalifeest. De leerlingen ervaren in deze les dat het licht het kwade verdrijft. Deze les wordt herzien en is nog in ontwikkeling.
Het belangrijkste hindoefeest is het Divalifeest. De leerlingen ervaren in deze les dat het licht het kwade verdrijft. Deze les wordt herzien en is nog in ontwikkeling,
In deze periode valt het joodse Chanoekafeest. Deze les wordt herzien en is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
In deze les maken de leerlingen kennis met het joodse Chanoekafeest. Deze les is nog in ontwikkeling.