Leerlingen ontdekken de symboliek van Chinees Nieuwjaar. Ze ervaren hoe rituelen, kleur en samen vieren helpen om ruimte te maken voor nieuw begin, licht en verbondenheid.
Wat doet het met je als je een wonderverhaal hoort? Zeg je ‘Het kan niet waar zijn’ of daagt het je uit om net iets anders naar het leven en de wereld om je heen te kijken?
Wat zie jij als je met je hart kijkt? Een les over verwondering en diepe verbondenheid in kwetsbaarheid, geïnspireerd door De Kleine Prins en Psalm 139. De Kleine Prins wijst leerlingen de weg van het hart, een weg van verwondering, aandacht en verantwoordlijkheid.
Carnaval is meer dan uitbundige muziek, een kleurrijke optocht en drankjes: het draagt een diepere laag in zich waar verwondering in schuilt. De leerlingen ontdekken dat deze eeuwenoude traditie verbonden is met geloof en spiritualiteit.
De dichter van Psalm 8 verwoordt zijn verwondering over het universum. De leerlingen schrijven hun eigen ‘Hoe wonderlijk mooi-lied’.
Twee wonderlijke verhalen uit de hindoeïstische en boeddhistische traditie laten de leerlingen zich verwonderen over de schoonheid en overvloed die de natuur ons brengt: het verhaal van Krishna en de boterpot in de basisles; het verhaal van Boeddha en de lotusbloem in de herhaling.
Aan de hand van het prentenboek 'De Kleine Prins' ontdekken leerlingen dat vriendschap draait om zorg, verantwoordelijkheid en ’kijken met je hart’.
In deze lessenserie ontdekken kinderen de wereld met open ogen en een nieuwsgierig hart. Aan de hand van verhalen, zoals over de kleine prins, Bijbelse wonderverhalen en ervaringen uit de natuur, leren zij stil te staan, vragen te stellen en betekenis te vinden. Zo ervaren zij verwondering als bron van geloof, creativiteit en levenswijsheid.
Een les over angst voor ‘de ander’, geruchten en groepsdruk. Leerlingen ontdekken hoe verhalen angst kunnen aanwakkeren en hoe nieuwsgierigheid en ontmoeting rust kunnen brengen. Het thema kan worden verdiept met het boeddhistische verhaal van metta – vriendelijkheid voor alle wezens – waarin leerlingen oefenen met compassie en innerlijke rust.
Een buitenles vol beweging: al wandelend ontdekken de leerlingen de lente en horen ze verhalen over Jezus.
Leerlingen ontdekken wat mensenrechten zijn, waarom ze zijn opgesteld, en hoe ze verbonden zijn met menselijke waardigheid en verschillende levensbeschouwingen.
Maarten Luther protesteert. Hij vindt dat iedereen de Bijbel moet kunnen lezen in zijn eigen taal. De leerlingen horen zijn levensverhaal en motivatie over het protest. Ze reageren op verschillende stellingen door te schrijven of te tekenen.
Op een dag merk je dat je lichaam verandert, dat volwassenen anders tegen je gaan doen, dat er andere dingen van je worden verwacht. Ineens moet je meedoen in de ‘grote’ wereld. Maar hoe doe je dat? In deze les onderzoeken de leerlingen waar ze staan, hoe ze deze ontwikkeling ervaren en hoe ze daarbij geholpen kunnen worden.
Aan de hand van het verhaal van Hajar bij de Zamzambron ontdekken leerlingen hoe wensen verbonden zijn met hoop en vertrouwen, en denken zij na over hun eigen wens.
Leerlingen ontdekken via verhalen over Franciscus van Assisi hoe mens, dier en natuur verbonden zijn en verkennen hoe zij zelf kunnen bijdragen aan vredevol samenleven.
Een les over hartenwensen, lichtwensen en verbondenheid, waarin leerlingen via verhalen, kunst en dans ontdekken wat écht belangrijk is en hun wensen delen met de klas.
Een palmpasenstok zit vol symboliek. De leerlingen ontdekken de verschillende verhalen die in de palmpasenstok verstopt zijn.
Een les bij de boeddhistische parabel over de gebarsten emmer, over de waarde en schoonheid van imperfecties.
Een serie lessen over thuis zijn en thuis voelen. Wat betekent dat? Hoe verhoudt zich dat tot religieuze belevingen? Is het een plek waar je innerlijke rust vindt?
Inleiding en praktische informatie voor de voorbereiding van de lessen van dit thema.
De mezoeza hangt vaak aan de deurpost van een joods huis. Welke waarde heeft dat? De leerlingen maken kennis met dit joodse voorwerp en onderzoeken wat bij hén thuis van waarde en belang is.
De Bergrede klinkt door in alledaagse quotes. Leerlingen ontdekken wat voor hen telt en verwoorden deze waarden op een persoonlijke, creatieve en eigentijdse manier.
Stel je voelt je niet meer thuis of ziet geen toekomst voor jezelf in je eigen omgeving, wat doe je dan? Abram luistert naar zijn innerlijke stem, hij vertrekt en gaat op zoek naar een nieuwe woonplaats.
Abram komt in een vreemd land terecht, reizend naar het land dat God voor hem in gedachten heeft. Hoe vindt hij er een thuis?
Abram voelt zich niet langer thuis bij de goden van zijn land. Hij gaat op reis en vertrouwt erop dat die ene God waarin hij gelooft ervoor zal zorgen dat hij een nieuw thuis vindt.
Soms krijg je druppels water over je hoofd om te laten zien dat je bij God mag horen. De leerlingen maken kennis met het ritueel en diepere betekenis van de doop.
Iedereen heeft een thuis nodig waar je veilig kunt zijn en welkom bent. Hoe kunnen we elkaar helpen om ons thuis te voelen en daarin open te staan voor een ander? Een les bij het prentenboek 'Waar is mijn huis?'
Maarten Luther, die als jongen arm was, ontdekte dat het bij God niet om het uiterlijk maar om het innerlijk gaat. Door te luisteren naar een verhaal uit de Bijbel denken de leerlingen na over wat belangrijker is.
De profeet Jesaja droomt over een boomstronk. Er groeit een takje uit. Dat maakt hem blij.
Twee goden dienen, waarom niet? Koning Achab ziet het probleem niet zo, maar Elia weet het zeker: hij móet gaan kiezen!
De leerlingen gaan ontdekken wat dat betekent, en ook hoe zij dit terug kunnen zien in hun eigen leefomgeving. Welke keuzes zijn voor hen belangrijk als het gaat om duurzaamheid en aandacht voor het milieu/klimaat?
Vanuit verschillende tradities kijken we naar een goede toekomst voor onze kinderen. Wat leerde het verleden ons. Hoe handelen we nu?
Inleiding en praktische informatie voor de voorbereiding van de lessen van dit thema.
Sjavoeot, het wekenfeest, wordt zeven weken na Pesach gevierd. Net als het christelijke Pinksteren dat zeven weken na Pasen gevierd wordt. Joden vieren dat ze Tien Woorden van God ontvingen. Christenen vieren de ontvangst van de Heilige Geest.
De parabel van Nathan de Wijze laat leerlingen nadenken over drie monotheïstische godsdiensten: jodendom, christendom en islam. Kun je zeggen welke godsdienst de ware is?
Vrijheid is het waard om gevierd te worden, maar welke vrijheid bedoelen we dan? Kun je vrijheid vanuit slavernij samen vieren, ook al ben je zelf geen slaaf geweest?
Wat heb je als kind allemaal al in je? En op welke manier kun je dat delen met de wereld en zorgen voor een mooie toekomst? Ideeën uit de Koran en de Bijbel inspireren ons daarbij!
Samen delen is een universele waarde die ook Jezus zijn volgelingen leerde en voordeed. In deze les ontdekken en ervaren de leerlingen hoe je deze waarde in de praktijk kunt brengen.
Een les bij gelijknamig prentenboek dat geïnspireerd is door de ringparabel uit het toneelstuk Nathan de Wijze. Over geliefd zijn, innerlijke kracht en het goede voor de ander doen.
Zal A I (Artificiële Intelligentie) ons helpen om de wereld in de toekomst eerlijker en mooier te maken? Of verliezen we de controle omdat we niet goed weten wat we in de machine stoppen en wat er weer uit komt?
In deze les gaan de leerlingen aan de hand van de oude Griekse filosofen op zoek naar de herkomst van onze kennis.
Een vrolijke Paasles voor kleuters, aan de hand van takken en stenen, over het wonder van nieuw leven, opnieuw beginnen, liefde en (door)geven.
Jona krijgt een belangrijke opdracht, maar hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans. Wat kiest Jona?
Langgeleden schreven mensen geen wensenlijstje om in je schoen te stoppen. (Sint) Nicolaas keek rond en vervulde wensen die hij in stilte zag.
Bij een verhaal uit de boeddhistische traditie. Deze les is nog in ontwikkeling,
Een les bij gelijknamig prentenboek. Deze les is nog in ontwikkeling.
Jezus eet met zijn leerlingen voor de laatste keer samen een maaltijd. Wat kunnen wij van deze maaltijd leren? We onderzoeken aan de hand van bibliodrama bij een schilderij en een kindertheologisch gesprek de symboliek van het avondmaal.
Een verhalend ontwerp – van 5 lessen – waarin de leerlingen kennismaken met het Bijbelboek Ester en het joodse Poerimfeest. Aan de hand van vijf schilderijen van de Joods-Italiaanse kunstenaar Emanuele Luzatti en verschillende opdrachten maken de leerlingen hun eigen Poerimrol.
Enthousiast en vol vertrouwen uitkijken naar een fijne gebeurtenis, daar heeft iedereen wel ervaringen mee. Wat als het anders gaat dan je verwacht? Hoe hou je dan vertrouwen? Een les over Palmpasen bij het verhaal ‘Een koning op een ezeltje’.
In deze les ervaren de leerlingen op een intieme manier wat vertrouwen en geborgenheid voor hen betekent. Ze schuilen niet in een boot, zoals Noach en zijn familie, maar onder een grote paraplu.
Wat heb je nodig om in je leven op avontuur te gaan? Nieuwsgierigheid, dapperheid én iemand om op terug te vallen; vertrouw maar! Een les bij het prentenboek 'Vertrouw maar' met in de herhalingsles het verhaal van Jezus en de storm op het meer.
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling: het ligt dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in de ander. Vertrouwen hebben in het leven en de toekomst, biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend. Met daarbij extra aandacht voor Pasen, vertrouwen dwars door de dood heen.
Een les over in beweging komen en opstaan voor… bij een prentenboek. Deze les is nog in ontwikkeling.
Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over het Paasverhaal dat ons allemaal oproept in beweging te komen. Deze les is nog in ontwikkeling.
Bij een verhaal uit het hindoeïsme en vrouwelijke energie. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over Hemelvaart. Deze les is nog in ontwikkeling.
Paulus wil anderen vertellen over Jezus. Hij gaat op reis en schrijft brieven. De leerlingen reizen langs zijn portretten en horen zijn reisverhaal.
Het thema aan de hand van een verhaal uit het hindoeïsme. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les bij Divali, het lichtfeest van hindoes. Over licht en liefde verspreiden, door lief te zijn voor de goden én voor elkaar.
Pop is ziek en ligt in bed. Net als de mama van Simon en Andreas. Tot Jezus komt. Hij helpt haar op te staan. Ze is beter. Een les waarin veel wordt gespeeld rondom het thema ‘ziek zijn’.
Een filosofische les over onze oorsprong en ‘altijd en overal zijn’, bij het prentenboek 'Ik was er altijd al'.
In deze lessenserie onderzoeken de leerlingen wat ‘licht’ voor henzelf betekent en op welke manier ze een lichtdrager kunnen zijn. Daar passen lichtfeesten bij die in bijna iedere wereldreligie worden gevierd. Binnen het christendom is dat: Kerstmis.
Mensenrechten zijn heel belangrijk maar misschien zijn kinderrechten nog wel belangrijker. Want kinderen zijn de volwassenen van de toekomst. In deze les staan de rechten van het kind centraal.
Overal ter wereld vieren de mensen Kerstmis. Iedere cultuur kleurt kerst op zijn eigen manier in. We laten in deze les ons licht schijnen op het verhaal van de drie wijzen. Wijzen afkomstig uit drie werelddelen.
Een foto maken is eigenlijk ‘schrijven/tekenen’ met licht. Licht geeft mensen kracht en hoop. Hoe is dat voor de leerlingen? Wat geeft hen hoop? Kun je dat vastleggen in een tekening of foto? Een les bij het verhaal 'De bedelaar van Rouen'.
Midden in de nacht komt een engel bij de herders. De engel vertelt goed nieuws: Jezus is geboren. Een les vol licht en goede boodschappen.
Naast het dagelijkse fysieke licht is er ook een spiritueel licht dat ons denken te boven gaat en richting geeft. Hoe komen de leerlingen op het spoor van dat licht?
Het licht en de boodschap van de engelen doet iets bijzonders met de herders in Betlehem. De leerlingen luisteren naar dit verhaal en ontdekken licht en blijdschap in zichzelf en de ander.
Een les bij het prentenboek 'Het verhaal van Donker'. Donker ligt in bed en is bang voor nacht. Toch durft Donker het lampje te volgen en ontdekt dat er mooie dingen in het donker te zien zijn. De leerlingen maken kennis met de symbolische betekenis van licht in het donker.
Chanoeka is het lichtfeest binnen het jodendom. De leerlingen ontdekken hoe het is ontstaan en op welke manier het wordt gevierd.
Een les bij het lichtfeest van hindoes: Divali.
Over het licht in jou en het licht om je heen verspreiden.
Een les over Pasen en opstanding. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een jongen vertrouwt erop dat God in de woestijn wel voor hem en zijn kameel zal zorgen. Is vertrouwen op God zo simpel of wordt er misschien ook iets van onszelf gevraagd?
Wanneer leerlingen zichzelf presenteren ontdekken ze dat je op verschillende manieren kunt kijken naar zelfverzekerd zijn. Niet alles wat je doet hoeft te lukken. Plezier mag een rol spelen. In de verdieping wordt nagedacht over Bijbelse figuren die een taak krijgen maar daar liever voor weg lopen. Hoe kan God of je geloof helpen bij meer zelfverzekerd te zijn?
De wens van Zacharias komt uit, hij krijgt een kind. Welke wensen kunnen leerlingen bewerkstelligen als ze nadenken over vrede in de klas?
Het feest Hana Matsuri wordt in de lente gevierd. Het vertelt het geboorteverhaal van Boeddha onder de kersenbloesem. In de verdieping van deze les onderzoeken de leerlingen bijzondere geboorteverhalen uit andere godsdienstige tradities.
Ken je de verhalen over Maria Magdalena? Wat is het echte verhaal of is elk verhaal echt? En welk verhaal is nog niet verteld? Het verhaal over haar dromen misschien? In deze les maken de leerlingen kennis met verschillende verhalen over het leven van Maria Magdalena. Ze doen dit aan de hand van zeven schilderijen van bekende kunstenaars. Ook schrijven de leerlingen hun eigen levensverhaal, een verhaal uit deze tijd, waar de mensen zich later misschien ook over zullen verwonderen.
Heilssoldate majoor Bosshardt geloofde in kansen voor iedereen. Het was haar droom dat iedereen gezien werd; zij leefde naar haar droom. Waar dromen de leerlingen van? De leerlingen gaan op zoek naar hún droom en onderzoeken of die ten goede komt aan henzelf en/of aan de ander.
Hoe belangrijk zijn de spullen die je bezit? Heb je die echt allemaal nodig? In deze les denken de leerlingen na over de waarde van spullen. Ook luisteren de leerlingen naar een Bijbelverhaal uit Marcus. Een rijke man wil Jezus volgen, maar dan moet hij al zijn spullen weggeven! Dat kan toch niet zomaar? Tot slot onderzoeken de leerlingen verschillende woon- en leefstijlen.
Paul Kingsnorth is een profeet van onze tijd. Zijn toekomstdroom voor de aarde laat de leerlingen in deze les nadenken over hoe we momenteel met de aarde omgaan. Kan zijn droom ook de droom van de leerlingen zijn?
Wat heeft werkelijk waarde? Goud en rijkdom? Of zijn er nog andere schatten te vinden? De leerlingen gaan op avontuur, net als de rijke kamerheer uit het Bijbelverhaal. De leerlingen spelen dit avontuur na en praten met elkaar over wat echte schatten zijn en waar zij ‘vrij en gelukkig’ van worden.
Een les bij het prentenboek 'Bennie de baksteen', waarin leerlingen mee worden genomen in de torenhoge dromen van Bennie en ervaren dat dromen kunnen én mogen veranderen.
Een lessenserie waarin dromen centraal staan. Hoe doe je dat ‘je droom verwezenlijken’? Is het bestaan zinloos wanneer dromen niet vervuld worden? De leerlingen ontdekken op welke verschillende manieren mensen met hun dromen omgaan. En onderzoeken op welke manier religie daarbij kan inspireren.
Zakat is één van de vijf pijlers van islam. Delen zonder iets terug te verwachten. Hoe moeilijk kan dat zijn in onze wereld waar rijkdom het belangrijkst lijkt.
Les over de doop, vanuit het thema liefde. Deze les is nog in ontwikkeling.
Aan het eind van het schooljaar nemen we afscheid van elkaar. Dat roept emoties op. Verlies om wat was. Twijfel of uitziend naar wat komt. Bij dit soort momenten passen verhalen en rites de passage. In deze lessenserie is aandacht voor speciale overgangen van groep 2 naar groep 3 en van de basis- naar de mid-delbare school. Ook Hemelvaart is een soort gelijk iets; een tussentijd tussen dat wat was en het nieuwe dat zal komen.
Een les over de zuiverende kracht van het goddelijke water uit Ganges: over het schoonmaken van je binnenkant en het betreden van een mystieke tussentijd. Leerlingen denken na over dingen binnen in henzelf waarvan ze afscheid willen nemen, en worden uitgenodigd om dit mee te geven aan het water. In een volgende les kan vanuit het voor hindoes zuiverende water uit de Ganges, een verbinding naar reinigingsrituelen uit andere tradities gelegd worden.
Eid al-Fitr wordt ook wel het Suikerfeest genoemd. De profeet Mohammed stelde het in zodat het leven ‘zoeter’ zou zijn voor iedereen.
Aan het eind van de maand ramadan wordt het Fitr-feest gevierd. Na het vasten worden er zoete gerechten gegeten. Maar Eid-al-Fitr is veel meer dan het eten van zoetigheid…
Jonge kinderen staan van nature, verwonderend in het leven. Wie dat vasthoudt kan genieten van de natuur of zich mee laten slepen met muziek. Bijbelverhalen roepen ook veelal verwondering op. Vooral verhalen over leven en dood. Daarom, deze keer, voor alle leerlingen het opstandingsverhaal. Om daarin al verwonderend een eigen weg te zoeken.
Holi Phagua is het meest kleurrijke feest wat hindoes vieren. Het wordt lente en het goed overwint het kwade. De leerlingen denken na over wat ze kunnen doen om het jaar met een schone lei te beginnen. Welke kleuren passen daarbij?
Een lessenserie waarin de leerlingen op zoek gaan naar het wonder van Pasen. Ze onderzoeken het nieuwe leven in de lente en leren over het joodse paasfeest (Pesach). Ze maken kennis met het verhaal van de Egyptische farao Osiris. Al zoekende krijgen de leerlingen oog voor kleine en grote wonderen en ontdekken ze de diepere betekenis van Pasen. Niet de dood, maar het leven heeft het laatste woord.
Buigen voor een beeld? Dat nooit! Sadrach, Mesach en Abednego piekeren er niet over, in het verhaal uit het Bijbelboek Daniël. Wat betekent het om te staan voor jouw principes?
In het leven van Daniël spelen wijsheid, vertrouwen en geloof in God een grote rol. Zelfs zo groot dat hij in de leeuwenkuil terecht komt.
De drie vrouwen uit het Paasverhaal vertellen een wonderlijke ervaring aan hun vriend. Hoe ga je om met iets dat je niet met je eigen ogen hebt gezien? Kun je op woorden alleen vertrouwen? En welke gevoelens komen daar dan bij kijken?
Het sterven van Jezus wordt wonderlijk anders dan gedacht! We verwonderen ons over veranderingen in de natuur en zien overeenkomsten met het verhaal van de opstanding van Jezus.
Verwonder je samen met het kind uit het prentenboek ‘Toen’ over de natuur. Trek dan naar buiten, kijk, ruik, luister en voel de natuur. Wie maakte dat zo mooi?