Twee goden dienen, waarom niet? Koning Achab ziet het probleem niet zo, maar Elia weet het zeker: hij móet gaan kiezen!
De leerlingen gaan ontdekken wat dat betekent, en ook hoe zij dit terug kunnen zien in hun eigen leefomgeving. Welke keuzes zijn voor hen belangrijk als het gaat om duurzaamheid en aandacht voor het milieu/klimaat?
Het kleine kind Jezus ontvangt bij zijn geboorte goud, wierook en mirre. Bijzondere cadeaus. De leerlingen maken ook een cadeau met betekenis voor een klasgenoot.
Vanuit verschillende tradities kijken we naar een goede toekomst voor onze kinderen. Wat leerde het verleden ons. Hoe handelen we nu?
Inleiding en praktische informatie voor de voorbereiding van de lessen van dit thema.
Een vrolijke Paasles voor kleuters, aan de hand van takken en stenen, over het wonder van nieuw leven, opnieuw beginnen, liefde en (door)geven.
Jona krijgt een belangrijke opdracht, maar hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans. Wat kiest Jona?
Langgeleden schreven mensen geen wensenlijstje om in je schoen te stoppen. (Sint) Nicolaas keek rond en vervulde wensen die hij in stilte zag.
Bij een verhaal uit de boeddhistische traditie. Deze les is nog in ontwikkeling,
Een les bij gelijknamig prentenboek. Deze les is nog in ontwikkeling.
Jezus eet met zijn leerlingen voor de laatste keer samen een maaltijd. Wat kunnen wij van deze maaltijd leren? We onderzoeken aan de hand van bibliodrama bij een schilderij en een kindertheologisch gesprek de symboliek van het avondmaal.
Een verhalend ontwerp – van 5 lessen – waarin de leerlingen kennismaken met het Bijbelboek Ester en het joodse Poerimfeest. Aan de hand van vijf schilderijen van de Joods-Italiaanse kunstenaar Emanuele Luzatti en verschillende opdrachten maken de leerlingen hun eigen Poerimrol.
Enthousiast en vol vertrouwen uitkijken naar een fijne gebeurtenis, daar heeft iedereen wel ervaringen mee. Wat als het anders gaat dan je verwacht? Hoe hou je dan vertrouwen? Een les over Palmpasen bij het verhaal ‘Een koning op een ezeltje’.
In deze les ervaren de leerlingen op een intieme manier wat vertrouwen en geborgenheid voor hen betekent. Ze schuilen niet in een boot, zoals Noach en zijn familie, maar onder een grote paraplu.
Wat heb je nodig om in je leven op avontuur te gaan? Nieuwsgierigheid, dapperheid én iemand om op terug te vallen; vertrouw maar! Een les bij het prentenboek 'Vertrouw maar' met in de herhalingsles het verhaal van Jezus en de storm op het meer.
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling: het ligt dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in de ander. Vertrouwen hebben in het leven en de toekomst, biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend. Met daarbij extra aandacht voor Pasen, vertrouwen dwars door de dood heen.
Een les over in beweging komen en opstaan voor… bij een prentenboek. Deze les is nog in ontwikkeling.
Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over het Paasverhaal dat ons allemaal oproept in beweging te komen. Deze les is nog in ontwikkeling.
Bij een verhaal uit het hindoeïsme en vrouwelijke energie. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over Hemelvaart. Deze les is nog in ontwikkeling.
Jezus op weg naar Jeruzalem. Deze les is nog in ontwikkeling.
Paulus wil anderen vertellen over Jezus. Hij gaat op reis en schrijft brieven. De leerlingen reizen langs zijn portretten en horen zijn reisverhaal.
Het thema aan de hand van een verhaal uit het hindoeïsme. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les bij Divali, het lichtfeest van hindoes. Over licht en liefde verspreiden, door lief te zijn voor de goden én voor elkaar.
Pop is ziek en ligt in bed. Net als de mama van Simon en Andreas. Tot Jezus komt. Hij helpt haar op te staan. Ze is beter. Een les waarin veel wordt gespeeld rondom het thema ‘ziek zijn’.
Een filosofische les over onze oorsprong en ‘altijd en overal zijn’, bij het prentenboek 'Ik was er altijd al'.
In deze lessenserie onderzoeken de leerlingen wat ‘licht’ voor henzelf betekent en op welke manier ze een lichtdrager kunnen zijn. Daar passen lichtfeesten bij die in bijna iedere wereldreligie worden gevierd. Binnen het christendom is dat: Kerstmis.
Mensenrechten zijn heel belangrijk maar misschien zijn kinderrechten nog wel belangrijker. Want kinderen zijn de volwassenen van de toekomst. In deze les staan de rechten van het kind centraal.
Overal ter wereld vieren de mensen Kerstmis. Iedere cultuur kleurt kerst op zijn eigen manier in. We laten in deze les ons licht schijnen op het verhaal van de drie wijzen. Wijzen afkomstig uit drie werelddelen.
Een foto maken is eigenlijk ‘schrijven/tekenen’ met licht. Licht geeft mensen kracht en hoop. Hoe is dat voor de leerlingen? Wat geeft hen hoop? Kun je dat vastleggen in een tekening of foto? Een les bij het verhaal 'De bedelaar van Rouen'.
Midden in de nacht komt een engel bij de herders. De engel vertelt goed nieuws: Jezus is geboren. Een les vol licht en goede boodschappen.
Naast het dagelijkse fysieke licht is er ook een spiritueel licht dat ons denken te boven gaat en richting geeft. Hoe komen de leerlingen op het spoor van dat licht?
Het licht en de boodschap van de engelen doet iets bijzonders met de herders in Betlehem. De leerlingen luisteren naar dit verhaal en ontdekken licht en blijdschap in zichzelf en de ander.
Een les bij het prentenboek 'Het verhaal van Donker'. Donker ligt in bed en is bang voor nacht. Toch durft Donker het lampje te volgen en ontdekt dat er mooie dingen in het donker te zien zijn. De leerlingen maken kennis met de symbolische betekenis van licht in het donker.
Chanoeka is het lichtfeest binnen het jodendom. De leerlingen ontdekken hoe het is ontstaan en op welke manier het wordt gevierd.
Een les bij het lichtfeest van hindoes: Divali.
Over het licht in jou en het licht om je heen verspreiden.
Een les over het geboorteverhaal van Jezus vanuit het perspectief dat er een kind geboren werd voor mensen die er niet toe doen. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over het geboorteverhaal van Jezus vanuit het perspectief dat er een kind geboren werd voor mensen die er niet toe doen. Deze les is nog in ontwikkeling.
Aan de hand van een verhaal uit het hindoeïsme of boeddhisme. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over Pasen en opstanding. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een jongen vertrouwt erop dat God in de woestijn wel voor hem en zijn kameel zal zorgen. Is vertrouwen op God zo simpel of wordt er misschien ook iets van onszelf gevraagd?
Wanneer leerlingen zichzelf presenteren ontdekken ze dat je op verschillende manieren kunt kijken naar zelfverzekerd zijn. Niet alles wat je doet hoeft te lukken. Plezier mag een rol spelen. In de verdieping wordt nagedacht over Bijbelse figuren die een taak krijgen maar daar liever voor weg lopen. Hoe kan God of je geloof helpen bij meer zelfverzekerd te zijn?
Bij 10 december, de internationale Dag van de mensenrechten. Deze les is nog in ontwikkeling.
Bij 10 december, de internationale Dag van de mensenrechten. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een les over de profeet Joël, bij Joël 4: Alles zal goed zijn. Deze les is nog in ontwikkeling.
Een introductieles over het thema ‘wens’. Deze les is nog in ontwikkeling.
Het feest Hana Matsuri wordt in de lente gevierd. Het vertelt het geboorteverhaal van Boeddha onder de kersenbloesem. In de verdieping van deze les onderzoeken de leerlingen bijzondere geboorteverhalen uit andere godsdienstige tradities.
Ken je de verhalen over Maria Magdalena? Wat is het echte verhaal of is elk verhaal echt? En welk verhaal is nog niet verteld? Het verhaal over haar dromen misschien? In deze les maken de leerlingen kennis met verschillende verhalen over het leven van Maria Magdalena. Ze doen dit aan de hand van zeven schilderijen van bekende kunstenaars. Ook schrijven de leerlingen hun eigen levensverhaal, een verhaal uit deze tijd, waar de mensen zich later misschien ook over zullen verwonderen.
Heilssoldate majoor Bosshardt geloofde in kansen voor iedereen. Het was haar droom dat iedereen gezien werd; zij leefde naar haar droom. Waar dromen de leerlingen van? De leerlingen gaan op zoek naar hún droom en onderzoeken of die ten goede komt aan henzelf en/of aan de ander.
Hoe belangrijk zijn de spullen die je bezit? Heb je die echt allemaal nodig? In deze les denken de leerlingen na over de waarde van spullen. Ook luisteren de leerlingen naar een Bijbelverhaal uit Marcus. Een rijke man wil Jezus volgen, maar dan moet hij al zijn spullen weggeven! Dat kan toch niet zomaar? Tot slot onderzoeken de leerlingen verschillende woon- en leefstijlen.
Paul Kingsnorth is een profeet van onze tijd. Zijn toekomstdroom voor de aarde laat de leerlingen in deze les nadenken over hoe we momenteel met de aarde omgaan. Kan zijn droom ook de droom van de leerlingen zijn?
Wat heeft werkelijk waarde? Goud en rijkdom? Of zijn er nog andere schatten te vinden? De leerlingen gaan op avontuur, net als de rijke kamerheer uit het Bijbelverhaal. De leerlingen spelen dit avontuur na en praten met elkaar over wat echte schatten zijn en waar zij ‘vrij en gelukkig’ van worden.
Een les bij het prentenboek 'Bennie de baksteen', waarin leerlingen mee worden genomen in de torenhoge dromen van Bennie en ervaren dat dromen kunnen én mogen veranderen.
Een lessenserie waarin dromen centraal staan. Hoe doe je dat ‘je droom verwezenlijken’? Is het bestaan zinloos wanneer dromen niet vervuld worden? De leerlingen ontdekken op welke verschillende manieren mensen met hun dromen omgaan. En onderzoeken op welke manier religie daarbij kan inspireren.
Zakat is één van de vijf pijlers van islam. Delen zonder iets terug te verwachten. Hoe moeilijk kan dat zijn in onze wereld waar rijkdom het belangrijkst lijkt.
Les over de doop, vanuit het thema liefde. Deze les is nog in ontwikkeling.
Op welke manier kan Franciscus van Assisi ons leren hoe we met de aarde om kunnen gaan? Deze les is nog in ontwikkeling.
Over persoonlijke groei wanneer je kiest voor een bepaalde leefstijl. Deze les is nog in ontwikkeling.
Deze les is nog in ontwikkeling.
Aan het eind van het schooljaar nemen we afscheid van elkaar. Dat roept emoties op. Verlies om wat was. Twijfel of uitziend naar wat komt. Bij dit soort momenten passen verhalen en rites de passage. In deze lessenserie is aandacht voor speciale overgangen van groep 2 naar groep 3 en van de basis- naar de mid-delbare school. Ook Hemelvaart is een soort gelijk iets; een tussentijd tussen dat wat was en het nieuwe dat zal komen.
Een les over de zuiverende kracht van het goddelijke water uit Ganges: over het schoonmaken van je binnenkant en het betreden van een mystieke tussentijd. Leerlingen denken na over dingen binnen in henzelf waarvan ze afscheid willen nemen, en worden uitgenodigd om dit mee te geven aan het water. In een volgende les kan vanuit het voor hindoes zuiverende water uit de Ganges, een verbinding naar reinigingsrituelen uit andere tradities gelegd worden.
Eid al-Fitr wordt ook wel het Suikerfeest genoemd. De profeet Mohammed stelde het in zodat het leven ‘zoeter’ zou zijn voor iedereen.
Aan het eind van de maand ramadan wordt het Fitr-feest gevierd. Na het vasten worden er zoete gerechten gegeten. Maar Eid-al-Fitr is veel meer dan het eten van zoetigheid…
Jonge kinderen staan van nature, verwonderend in het leven. Wie dat vasthoudt kan genieten van de natuur of zich mee laten slepen met muziek. Bijbelverhalen roepen ook veelal verwondering op. Vooral verhalen over leven en dood. Daarom, deze keer, voor alle leerlingen het opstandingsverhaal. Om daarin al verwonderend een eigen weg te zoeken.
Een les bij een boeddhistisch verhaal over vrijheid. Deze les is nog in ontwikkeling.
Holi Phagua is het meest kleurrijke feest wat hindoes vieren. Het wordt lente en het goed overwint het kwade. De leerlingen denken na over wat ze kunnen doen om het jaar met een schone lei te beginnen. Welke kleuren passen daarbij?
Een lessenserie waarin de leerlingen op zoek gaan naar het wonder van Pasen. Ze onderzoeken het nieuwe leven in de lente en leren over het joodse paasfeest (Pesach). Ze maken kennis met het verhaal van de Egyptische farao Osiris. Al zoekende krijgen de leerlingen oog voor kleine en grote wonderen en ontdekken ze de diepere betekenis van Pasen. Niet de dood, maar het leven heeft het laatste woord.
Buigen voor een beeld? Dat nooit! Sadrach, Mesach en Abednego piekeren er niet over, in het verhaal uit het Bijbelboek Daniël. Wat betekent het om te staan voor jouw principes?
In het leven van Daniël spelen wijsheid, vertrouwen en geloof in God een grote rol. Zelfs zo groot dat hij in de leeuwenkuil terecht komt.
De drie vrouwen uit het Paasverhaal vertellen een wonderlijke ervaring aan hun vriend. Hoe ga je om met iets dat je niet met je eigen ogen hebt gezien? Kun je op woorden alleen vertrouwen? En welke gevoelens komen daar dan bij kijken?
Het sterven van Jezus wordt wonderlijk anders dan gedacht! We verwonderen ons over veranderingen in de natuur en zien overeenkomsten met het verhaal van de opstanding van Jezus.
Verwonder je samen met het kind uit het prentenboek ‘Toen’ over de natuur. Trek dan naar buiten, kijk, ruik, luister en voel de natuur. Wie maakte dat zo mooi?
Gaat chronisch ziek zijn ooit voorbij? Samen ontdekken de leerlingen waar ze de kracht vandaan kunnen halen om het vol te houden. Kunstenares Frida Kahlo had iets bedacht om het ziek zijn vol te houden.
Ook luisteren de leerlingen naar een verhaal over Jezus die iemand geneest. Tot slot maken de leerlingen een levenslijn waarin de leuke en minder leuke momenten in hun leven in kaart wordt gebracht.
Sint Maarten was een lichtje in het leven van andere mensen. Hij hielp en deed goede dingen. De leerlingen bedenken hoe zij een lichtje voor een ander kunnen zijn.
Bij de overstap van het basisonderwijs naar het middelbaar onderwijs ervaren leerlingen wat ‘tussentijd’ is. Ze nemen afscheid van het oude bekende en maken een brug naar het onbekende nieuwe. In de verdiepende les wordt gekeken naar de Israëlieten aan de oever van Jordaan vlak voordat ze het Beloofde Land in gaan.
Op de top van de Olijfberg nemen de vrienden afscheid van Jezus. De berg staat in dit verhaal over Hemelvaart symbool voor de tijd tussen Pasen en Pinksteren. De leerlingen gaan onderzoeken of ze zelf zo’n zogenaamde ‘tussentijd’ wel eens hebben meegemaakt. In de verdieping leren de leerlingen waarom juist een wolk in het verhaal van Hemelvaart een grote rol speelt.
Voor jonge kinderen kan de overgang van groep 2 naar groep 3 als een spannende stap voelen. Het roept verschillende gevoelens op. Met de leerlingen denk je na over verwachtingen en angst voor het onbekende. Een les met een ritueel waarbij de overgang naar een volgende groep een plaats krijgt. In de herhaling horen de leerlingen het verhaal overJezus die zijn leerlingen eropuit stuurt. Wat zijn hun angsten en verwachtingen?
De leerlingen maken kennis met het verhaal van Hemelvaart. Jezus zegt tegen zijn vrienden dat hij ze niet alleen laat, maar hij is niet meer zichtbaar voor hen. Waar moeten ze op wachten, en wat doen ze in de tussentijd? Wachten en vertrouwen. Dat is nogal een opgave als je twijfelt. Hoe weet je of iemand betrouwbaar is?
Het kleine beetje heilige olie in de kandelaar hield het langer vol dan de joden dachten. Een wonder! Wat houden de leerlingen langer vol dan ze van tevoren denken?
Een les over het diepe, hoopvolle verlangen dat een vrouw die in verwachting is van een kindje in zich draagt: de engel die de geboorte van Jezus kwam aankondigen bij Maria zag het al in haar ogen… Een bewerking van het bijzondere verhaal dat José Saramago schreef over de aankondiging van de geboorte van Jezus.
Je hebt wensen en verlangens, misschien wil je wel ‘iemand anders’ zijn, voor een dag of voor altijd. Maar wie ben jij? Wat maakt jou mooi, sterk en krachtig en bovenal gelukkig? Aan de hand van het verhaal van de Japanse steenhouwer onderzoeken de leerlingen de mogelijkheden en grenzen van verlangens in het leven. Ze maken ook kennis met Psalm 63 waarin David zingt van zijn verlangen naar God.
Het Bijbelverhaal over Maria en Elisabet uit Lucas 1 krijgt meer diepgang met het begrijpen van het heerlijke lied dat Maria zong, het Magnificat.
Wat zou de bedelaar uit de legende van Sint Maarten gedaan hebben met het stuk van Maartens mantel? Kan hij nu ook delen? De leerlingen leven zich in in verschillende rollen. Ze bedenken wat iemand nodig heeft en hoe het is om iets te delen of te ontvangen.
Maria en Elisabet verwachten een baby. Hoe ga je om met wachten? Wat zijn verlangens van de leerlingen voor nu en voor de toekomst? De leerlingen verkennen en delen gevoelens en gedachten rondom verlangen, hopen en wachten.
Zacharias en Elisabet verlangen naar een kind. Op een van de bekendste muurschilderingen van de Britse graffitikunstenaar Banksy verlangt het meisje naar haar rode ballon. De leerlingen denken na over waar zij zelf naar verlangen.
In de tijd van Sinterklaas en Kerstmis hoor je regelmatig het woord ‘verlanglijstje’. Met deze lessen onderzoeken we het woord ‘verlangen’. Verlangen is een sterke emotie. We kunnen onze leerlingen vanuit het verlangen stimuleren om aan het werk te gaan om iets te bereiken. En religieuze verhalen kunnen helpen om een spiritueel verlangen te bereiken.
Mensen vertrekken om opnieuw te beginnen. Mensen vertrekken omdat het thuis niet meer veilig is. Mensen vertrekken, gedreven om nieuwe dingen te ontdekken. In de verhalen van deze lessen ontdekken de leerlingen op welke manier je overal thuis kunnen zijn. De religieuze verhalen laten leerlingen ontdekken dat God voor veel mensen een thuisgevoel biedt.
Met Jom Kippoer is het feest! Grote Verzoendag is de dag dat joden God om vergeving vragen. Maar wat is vergeven? En hoe doe je dat?
Tijdens de Babylonische ballingschap vormde zich het jodendom zoals wij dat nu nog kennen. Je vanuit heimwee ‘thuis’ gaan voelen in een vreemd land kreeg woorden in Psalm 137. Aan de hand van een verhaal over een treurwilg en de woorden uit een lied bij deze Psalm ontdekken de leerlingen hoe belangrijk deze tijd is geweest voor het volk Israël.